افتخار آفرینی اعضای انجمن در “مسابقه ملی پل زندگی شیراز”

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری شیراز در راستای توسعه پیاده محوری، ارتقا کیفیت فضاهای شهری و پیوندهای اجتماعی، با هدف اتصال فیزیکی و بصری عوامل طبیعی شهر شیراز شامل باغات، کوه و رودخانه نسبت به اجرای پل_پیاده‌راه، در حدفاصل باغ‌های چمران و پیاده‌راه سلامت، همراه با فضاهایی جاذبه جمعیت با رویکرد گردشگری، مسابقه ای با عنوان  “مسابقه ملی پل زندگی شیراز” برگزار نمود.

پل – پیاده راه زندگی به طول تقریبی ۲۵۰ متر، باهدف ایجاد هم‌پیوندی میان عناصر طبیعی شهر شیراز، گذران اوقات فراغت و همچنین نظرگاهی برای تماشای چشم‌انداز طبیعی حدفاصل کوچه‌های ۴۴ بلوار شهید چمران و آمفی‌تئاتر روباز پیاده‌راه سلامت جانمایی شده است. سه شنبه پانزدهم مهرماه مراسم اختتامیه مسابقه ملی پل زندگی برگزار شد و از بین حدود ۱۸۰ اثر ارسالی، جناب آقای دکتر  مهدی خاک زند به همراه اعضای گروه خود(عطا صادقی نژاد، سید علی طباطبایی ابراهیمی، محمدرضا کدخدا، علیرضا پویان، کیمیا جعفر لواسانیرتبه دوم را کسب نمودند.

انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران این موفقیت را به دکتر مهدی خاک زند عضو انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران و تیم محترمشان تبریک گفته و برای تک تک این عزیزان آرزوی توفیق و سرافرازی دارد.

بیانیه هیئت داوران:

اقدام به برگزاری مسابقات برای طرح های مختلف عمرانی منجمله طرح های معماری و شهرسازی از جمله دموکرات ترین و شفاف ترین روش ها و اقدامی مثبت و موثر در جهت ارتقای فرهنگی – اجتماعی و کالبدی شهر هاست.
هدف از برگزاری مسابقات در مینه های معماری و شهرسازی آن است که از طریق ایجاد شور و شوق در جامعه تخصصی مهندسان فرصتی برابر بوجود آید تا اعضای این جوامع توانایی ها و قابلیت های خود را معرفی نموده و از طریق ارائه ایده ها و طرح های خود در ارتقای سطح کیفی معماری و شهرسازی تاثیرگذار باشد.
این موضوع به ویژه در مورد فضاهای عمومی شهرها اهمیتی خاص پیدا کرده و برای داوری و انتخاب مسئولیتی دوچندان ایجاد می نماید.
هیئت داوران با ارج نهادن به مشارکت های جامعه مهندسان در این مسابقه و با درک اهمیت موضوع و با احساس مسئولیت داوری مسابقه را از ابتدای روز دوشنبه ۷ مهر ۹۹ آغاز نمودند و این فرآیند تا شامگاه روز چهارشنبه ۹ مهرماه به طول انجامید.

در ابتدا با در نظر گرفتن محدودیت ها و معیارهای داوری اعلام شده به شرکت کنندگان پس از بحث و تبادل نظر معیار های ارزش گذاری را به شرح زیر تعیین نمودند:
۱- توجه به محدودیت های اعلام شده در طرح
۲- توجه به بستر رودخانه و حریم آن
۳- توجه منطقی به فضاهای کاربری در طرح و ایجاد فضاهای انعطاف پذیر که بتواند در مقاطع مختف زمانی بسته به شرایط مورد استفاده قرار گیرد.
۴- نحوه طراحی مسیرهای پیاده و مسیر دوچرخه و چگونگی دسترسی به آنها
۵- نحوه توده گذاری روی پل و طرفین پل و رعایت مقیاس چه در حجم کلی و چه در عناصر الحاقی و مبلمان
۶- توجه به مسایل اجتماعی تاثیرگذار در طرح
۷- هم پیوندی با بستر محیط و توجه به اقلیم
۸- انتخاب سیستم و فرم سازه و موارد تکنیکی مربوط به آن و مسایل اجرایی
۹- هماهنگی و یا چگونگی پیوند حجم معماری و توده گذاری با سیستم سازه
۱۰-توجه به دید و منظر از زوایای مختلف
۱۱-عدم اقتباس از موارد مشابه
۱۲- توجه به موضوع به عنوان یک نماد شهری
۱۳- خلاقیت و کیفیت معماری
۱۴- سهولت در اجرا
۱۵- مسایل اقتصادی طرح

البته با توجه به مدت محدود مسابقه نباید انتظار داشت که تمام معیارهای ذکر شده در یک طرح مورد توجه قرار گرفته باشدو پرواضح است که میزان اهمیت معیارهای ذکرشده در این پروژه برای هریک از داوران نیز متفاوت بوده است…
و اهمیتی که موارد فوق در هر یک از طرح ها مورد توجه و تایید طراح بوده بدون شک در ارزیابی و نظر داور تاثیرگذار بوده است.
طرح های ارائه شده طی ۳ مرحله به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفت.

مرحله اول:
در مرحله اول هریک از داوران بصورت انفرادی کلیه طرح های ارائه شده (۱۶۷ طرح) را بررسی و با توجه به معیارهای توافق شده تعدادی از آنها را جهت راهیابی به مرحله دوم انتخاب نمودند. طرح هایی که دارای ۳ رای موافق از بین ۷ رای داوران بود جهت بررسی در مرحله دوم انتخاب گردید که در نتیجه تعداد ۵۴ طرح در این مرحله انتخاب شد.

مرحله دوم:
در این مرحله هیات داوران مجددا به بررسی دقیق ۵۴ طرح برگزیده مرحله اول پرداخته و مجددا طرح های برگزیده خود را جهت ارائه به مرحله سوم انتخاب نمودند. در این مرحله طرح هایی که دارای ۴ رای موافق از ۷ نفر داور جهت راه یابی به مرحله بعد بود انتخاب گردید. که در نهایت تعداد۲۴ طرح انتخاب گردید.

مرحله سوم (نهایی):
این مرحله خود در ۳ گام انجام گردید. در گام اول داوران به صورت جمعی تمام ۲۴ طرح را مورد بررسی قرار داده و نکات قوت و ضعف هر یک از جنبه های مختلف مورد بحث داوران قرار گرفت.
در گام دوم هریک از داوران طرح های منتخب خود را بصورت رای بسته اعلام و طرح هایی که بیشترین رای را دارا بودند انتخاب و در گام سوم هریک از داوران به امتیاز دهی و ترتیب اولویت برای طرح های انتخاب شده بصورت رای بسته نمودند و با شمارش امتیازات ۵ طرح با ترتیب ۱ الی ۵ به عنوان رتبه های اول تا پنجم و ۱۰ طرح شایسته تقدیر انتخاب گردید.
رتبه اول: کد ۱۷۶
رتبه دوم: کد ۲۱۹
رتبه سوم: کد ۱۱۵
رتبه چهارم: کد ۱۴۷
رتبه پنجم: کد ۱۸۲

تصاویر طرح پیشنهادی دکتر مهدی خاک زند، اعضای گروه: عطا صادقی نژاد، سید علی طباطبایی ابراهیمی، محمدرضا کدخدا، علیرضا پویان، کیمیا جعفر لواسانی.

 

این بخش را نیز چک کنید

برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران

دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *