دانلود اساسنامه
بسمه تعالی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- معاونت پژوهشی
دفتر انجمنهای علمی ایران
اساسنامه ” انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران”
فصل اول – کلیات و اهداف
ماده ۱: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی در عرصه های معماری و شهرسازی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های معماری ، معمـاری منظـر ، برنامـه ریزی شهری ، طراحی شهری ، مرمت بافـت و ابنیـه ، طراحـی صـنعتی و نظیـر آنهـا ، انجمـن علمـی معمـاری و شهرسازی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکیل می شود.
ماده ۲: انجمن مؤسسه ای غیر انتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیات مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.
ماده ۳: مرکز انجمن در شهر تهران ،دانشـگاه علـم و صـنعت ایـران می باشـد و شـعب آن پـس از موافقـت
کمیسیون انجمن های علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیات مدیره می تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن های علمـی وزارت علـوم، تحقیقـات و فنـاوری برسد.
ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود و ملزم بـه رعایـت قـوانین
جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیت ها
ماده ۵: به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهدآورد:
۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونـه ای با علم معماری ، شهرسازی و حوزه های مرتبط سر و کار دارند.
۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشـی در زمینـه ارزیـابی و بـازنگری و اجـرای طـرح هـا و
برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی.
۵-۵- برگزاری گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی.
۶-۵- انتشار کتب و نشریات علمی.
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
۱-۶- عضویت پیوسته
مؤسسان انجمن و کلیه افـرادی کـه حـداقل دارای درجـه کارشناسـی ارشـد در رشـته هـای معمـاری و
شهرسازی و رشته های وابسته باشند، می توانند به عضویت پیوسته درآیند.
۲-۶- عضویت وابسته
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بنـد
۱-۶ شاغل باشند.
۳-۶- عضویت دانشجویی
کلیه دانشجویانی که در رشته های معماری و شهرسازی و رشته های وابسته به تحصیل اشتغال دارند.
۴-۶- عضویت افتخاری
شخصیت های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه های معماری ، معمـاری منظـر ، برنامـه ریـزی
شهری ، طراحی شهری ، مرمت بافت و ابنیه ، طراحی صنعتی و نظیر آنها حائز اهمیت خاص باشد، یـا در
پیشبرد اهداف انجمن کمک های مؤثر و ارزنده ای نموده باشند.
۵-۶- اعضای مؤسساتی(حقوقی)
سازمان هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ می توانند با تصویب هیـات مـدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۲: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده ۷: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین مـیشـود بـه عنـوان حـق
عضویت پرداخت خواهدکرد.
تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می یابد:
۱-۸- استعفای کتبی
۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیات مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده ۹: ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی
ب: هیات مدیره
ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده ۱۰: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یـک کـل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
۲-۱۰- مجمع عمومی فوق العاده در مورد ضروری با دعـوت هیـات مـدیره یـا بـازرس(بازرسان) و یـا بـا
تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود.
۳-۱۰-در صورتی که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصـله حـداقل
بیست روز بعد تشکیل می شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آراء می توانـد
بصورت مکاتبه ای ـ براساس آیین نامه ای که توسط هیات مدیره تدوین می شود ـ انجام شود.
تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و بایـد حـداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲: یک سوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نماینـد مشروط بر این که هیات مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسـخ منفـی داده باشـد و در چنـین حـالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیات مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره ۳: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهـد بود کـه در تقاضـانامه ذکـر شده است.
تبصره ۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی
الف – مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس(بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس(بازرسان)
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیات مدیره و بازرس(بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه های سال مالی گذشته و بودجـه سال آتیانجمن.
ب – مجمع عمومی فوق العاده
- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیارکمیسیون انجمن های علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیات رئیس های مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
تبصره ۳: اعضای هیات رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می شوند.
تبصره ۴: اعضای هیات رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیـات مـدیره و بـازرس کاندیـدا کرده اند.
پ- هیات مدیره
ماده ۱۲: هیات مدیره انجمن مرکب از ۷ عضو اصلی و ۳ عضو علی البدل است. که هـر ۳ سـال یکبـار بـا رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می شوند.
۱-۱۲- هیچ یک از اعضا نمی توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیات مدیره انتخاب شوند.
۲-۱۲- عضویت در هیات مدیره افتخاری است.
۳-۱۲- هیات مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت بـه تفکیک وظایف خود اقدام می نماید.
۴-۱۲- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رئیس هیات مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمـن و نامه های رسمی با امضای رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس معتبر است.
۵-۱۲- هیات مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهـد. فاصـله بـین ارسـال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل سه روز است.
۶-۱۲- جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه بـا اکثریـت آرای موافق، معتبر است.
۷-۱۲- کلیه مصوبات هیات مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیات مدیره نگهداری می شود.
۸-۱۲- شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به
تشخیص هیات مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۹-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیات مـدیره، عضـو علـی البـدل بـرای مـدت
باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
۱۰-۱۲- شرکت بازرس(بازرسان) در جلسات هیات مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده ۱۳: هیات مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:
۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.
۲-۱۳- تشکیل گروه های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آن ها.
۳-۱۳- هیات مدیره می تواند هر اقدام و معاملـه ای را کـه ضـروری بدانـد در مـورد نقـل و انتقـال امـوال
غیرمنقول و تبدیل به احسن یـا تـرهین و فـک رهـن و اسـتقراض بـه اسـتثنای واگـذاری قطعـی امـوال
غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می دهد.
۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقـدام دربـاره آنهـا در صـلاحیت
خاص مجامع عمومی است، هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط بـه رعایـت حـدود
موضوع فعالیت انجام دارا می باشد.
۵-۱۳- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحسـاب درآمـدها و هزینـه هـای انجمـن بـرای
تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحـل دادرسـی
با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.
۸-۱۳- اجرای طرح ها و برنامه های علمی در چارچوب وظایف انجمن.
۹-۱۳- جلب هدایا و کمک های مالی.
۱۰-۱۳- اهدای بورس های تحقیقاتی و آموزشی.
۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمـی داخلـی و خـارجی بـا رعایـت قـوانین و
مقررات جاری کشور.
۱۲-۱۳- ارسال گزارش های لازم به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
۱۳-۱۳- هیات مدیره موظف است ظـرف حـداکثر ۴ مـاه پـیش از پایـان دوره تصـدی خـود نسـبت بـه
فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع
عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نماید.
تبصره: هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سـوی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ج – بازرس (بازرسان)
ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علـی البـدل بـرای مـدت یک سال انتخاب می نماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:
۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی.
۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیات مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی.
۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیات مدیره برای بررسی در دسترس بازرس(بازرسان) قرارگیرد.
فصل پنجم – گروه های علمی انجمن
ماده ۱۶: انجمن می تواند گروه ها و کمیته های زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیات مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می پردازند.
۱) گروه های تخصصی
۲) کمیته آموزش و پژوهش
۳) کمیته انتشارات
۴) کمیته آمار و اطلاعات
۵) کمیته پذیرش و روابط عمومی
۶) کمیته گردهمایی های علمی
۱-۱۶- انجمن مجاز به تشکیل گروه ها و کمیته های دیگری که بر حسب نیاز احساس می شود، نیز می باشد.
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷: منابع مالی انجمن عبارتند از:
۱-۱۷- حق عضویت اعضا
۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی
۳-۱۷- دریافت هدایا و کمک ها
۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شـرح آن هـر سـال پـس از تصـویب در مجمـع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده ۱۹: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانک های کشور نگهداری می شود.
ماده ۲۰: هیچ یک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سـهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده ۲۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت های انجمن در محـل دفتـر مرکـزی انجمـن نگهداری می شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده ۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده ۲۳: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حـق فعالیـت سیاسـی یـا وابستگی به گروه ها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیات تسـویه ای را بـرای پرداخـت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیات تسویه موظف است پـس از وصـول مطالبـات و پرداخـت بدهی ها کلیه دارایی های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده ۲۵: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۷ زیرماده و ۱۷ تبصره در جلسـه مـورخ ۱۳/۱۲/۱۳۸۷ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
محل امضای هیات مؤسس محل امضای هیات رییسه جلسه مجمع عمومی